logo



Nem, nem mindenért a gumi a felelős!



A használt gumik próbálgatása kapcsán sokakkal beszélgettem és egy másik téma is szóba jött, amivel soha senki nem törődött EDDIG, pedig 100X fontosabb, mint a gumiválasztás. Nem a teljesen kezdő, vagy fiatal motorosokra gondolok, hanem akár az én korosztályomra, akiknek már van pár év gyakorlatuk és magabiztosan közlekednek, de még így is kevés rutinnal, szakmai hozzáértéssel rendelkeznek.
Ebben a korosztályban ütötte fel a fejét a "mindenért az abroncs a hibás" szlogen.
Ha csúszkál, ha nyúlik, ha elforog…
Pedig ezeknek a jelenségeknek elenyésző hányada írható az abroncsok számlájára,
hiszen a gumigyártó cégek nem gyártanak olyan gumikat, amivel VESZÉLYEZTETIK AZ EMBER ÉLETÉT!
Természetesen egy rossz választás, (pl sportos vezetéshez túra gumi választása) esetében előfordulhat, hogy meg tudod csúsztatni a gumit, de ez megint nem azt jelenti, hogy a gumi rossz, egyszerűen a felhasználásodhoz nem megfelelő stílusú gumit választottál.
Nézzük hát meg miért érezheti úgy a motoros hogy valami nem az igazi.

Rögtön különítsünk el két főcsoportba a jelenségek forrását.



1. FUTÓMŰ



Az egyik legsűrűbben előforduló hiba a futóművek állapota. Az első teleszkópok olaj cseréjét és rendben tartását a motorosok többsége azért nem felejti el, mert akár látványos is lehet a hibajelenség. Mikor tönkremegy a szimering és folyik végig a teleszkóp száron az olaj. Ez mindenkinek feltűnik, miközben egy hátsó rugóstagnál nem ennyire látványos. Az első teleszkóppal egyidejűleg fel kellene újítani a hátsó rugóstagot is, hisz pont ugyan azokon az úthibákon ment keresztül, mint az első, tehát ugyanúgy elhasználódik benne az olaj és akár a szimering is. Azonban a hátsó rugóstagnál nem olyan egyszerű a helyzet, mint az első teleszkópnál. Az első teleszkópokat egy ügyesebb kezű ember akár otthoni körülmények között is megoldja. Azonban a hátsóhoz már szakosodott műhely kell. Ilyen pl az én gátlóm is, mely egy zárt gátló, amit nem lehet csak úgy simán házi barkácsolással szétszerelni. Ennek ellenére ezen is kell olajat cserélni és a kopó alkatrészeket, ha indokolt. Jelenleg az én gátlóm is tönkrement sajnos. Mivel a rugó ereje még megfelelő, nem gyengült el a nagy súlyom alatt így azzal nincs dolgom, viszont a lengéscsillapítása már gyakorlatilag csak az emlékeimben szerepel. Így egy tempósabb kanyarban, ha van egy kis úthiba olyan himbálózásba tud kezdeni a hátsó kerék és a motor fara hogy azt öröm nézni.
Az első és hátsó rugóstagokat 2 maximum 3 évente fel kellene újítani, mert a biztonság ITT kezdődik, nem a guminál!!! Egyébként is minden motor szervizkönyvébe bele van írva a teleszkópok karbantartási ideje, vagy éppen a km, csak SAJNOS senki nem foglalkozik ezzel. Sok esetben a szervizek sem hívják fel rá a figyelmet.  ) Ha 2-3 évente felújítod, azzal nem nyúlsz mellé és a pénztárcád sem sínyli meg annyira. Konkrétan számokban kifejezve pl egy hátsó központi teleszkóp rendbetétele 12-30 ezer Ft közé esik. Az első teleszkópokról nem tudok nyilatkozni, de szerintem hasonló ára lehet. Legyen ennyi pénzetek a biztonságra 2-3 évenként és egyébként is nagyon el tudja venni a motorozás élményét egy rossz vagy rosszul beállított futómű!



2. FUTÓMŰ GEOMETRIÁJA



Először tisztázzuk, mit értünk a motor geometriája alatt. Ez alaphelyzetben három adatból áll össze: a tengelytávból, a villaszögből és az utánfutásból. Ezek közül a tengelytáv az, amit a legkevésbé kell magyarázni, a villaszög és az utánfutás viszont már kevésbé logikus, leggyorsabban egy ilyen ábrán érthető meg:




Az utánfutás pedig a következőképpen fogalmazható meg. A motor első teleszkópjainak meghosszabbított vonala által megjelöl egy pontot az első kerék aszfalttal való érintkezési pontja előtt. Ez a pont és az első kerék aszfalttal való érintési pontja között van egy bizonyos távolság. Ez minden motornál más és más. Ha ez a pont nagy, azaz hosszú, akkor az utánfutás nagynak tekinthető. Ha rövid, akkor értelemszerűen kicsi. Ez egy nagyon lényeges dolog, mivel ha az utánfutás nagy, akkor a motorral nehezebb kanyarodni, azonban egyenes futása nagyon stabil. A villa szöge és az utánfutása határozza meg, hogy hogyan kanyarodik és mennyire tud stabil lenni a motor. Minél kisebb a villa szöge, annál könnyebben kanyarodik, de az egyenes futása instabilabb és kormánycsapkodásra is hajlamosabbá válik.
Ezt picit leegyszerűsítve írnék példát, hogy a laikusok is megértsék. Biztosan volt már mindenki bevásárló központban és tolt bevásárló kocsit!? Ha úgy állna a felfüggesztése mint egy Choppernek az első villaszöge, akkor sosem szitálna jobbra-ballra a kereke, bar forgolódni is sokkal nehezebb lenne vele a sorok között.
Ez eddig mind szép és jó, de egy ilyen utánfutásra hatással van minden, ami a motorra kerül és nem csak a csomagokra, hanem a vezetőre, esetleges utasra is értendő. Éppen ezért fontos az, hogy egy motoros önmagához igazítsa motorját. Például hogy a hátsó rugóstagnak elegendő legyen a rugó előfeszítése és az ahhoz beállított csillapítása, esetleg ha másként nem állítható, akkor meg kell nézni (súly függő) hogy egy, vagy kétszemélyes beállításban megfelelő a motoros számára. Az sem mindegy hogy az az egy személy egy 50 kilós ember vagy egy 120 kilós. Éppen ezért tud az történni, hogy valaki egy amúgy jól kezelhető motort nehezen kezelhetőnek érez.
Azonban van egy másik véglet is. Ugyanis ha valaki túlságosan felkeményíti a hátsó rugó előfeszítést és a csillapítást nem állítja megfelelően hozzá, akkor a motor pattogóssá vállik és az úthibákon elpattog a hátsó kerék. Tehát ez sem jó. (sokak ilyenkor gumi csúszásra gondolnak, pedig csak a futómű nem tartja az úton a kereket)
Amivel szoktam még találkozni, mikor az ember alacsony és az első teleszkópokat felengedi akár 3-4 cm-el. Na ilyenkor sajnos a motor geometriája teljesen megváltozik. Ez akár lehet, hogy még jó irányba is mehet, mert könnyebben fordul a motor, de ha már túlzásba estünk az ültetéssel, akkor kormánycsapkodóssá válhat a motor. Így én azt javaslom, hogy kellő odafigyeléssel, próbálgatással kis mértékben változtassunk egyszerre, nehogy baj legyen belőle! (vannak motorok, amik akár már egy cm-t sem tolerálnak)

Tehát nagyon fontos, hogy mikor vesztek egy motort, a legelső gondolatotok ne az legyen, hogy milyen típusú gumit rakjunk rá, vagy éppen a jó gumit milyen jobbra cseréljük a tapadás érdekében, hanem állítsuk be a futóművet a saját súlyunkhoz és motorozási stílusunkhoz!!!

NEM VÉLETLEN, HOGY A GYÁRAK AZ ÚJ MOTOROKNÁL MÁR EGYRE JOBBAN ODAFIGYELNEK A FUTÓMŰ KÉRDÉSRE ÉS EGYRE TÖBB MOTOR JÖN KI A FUTÓSZALAGRÓL ELEKTROMOS FUTÓMŰVEL. ŐK IS TUDJÁK, HOGY MINDENNEK AZ ALAPJA A JÓ FUTÓMŰ!!!



Írta: Veleky Gergely, Totalbike magazin, Pumi