logo



Azért, mert használt gumival járok, még nem vagyok veszélyes!



Már az elején szeretnék tisztázni valamit. Nem ellenzem az új abroncsokat. Sőt, támogatom, hogy lehetőleg mindenki jó és minőségi gumikat használjon. Viszont a közösségi oldalakon minden alkalommal előjön a téma miszerint a használt abroncsok veszélyesek és azokkal csak meghalni lehet.
Ehhez hozzá fűzném, hogy maga a HASZNÁLT jelző ritkán jelenti azt, hogy kopásjelzőig kopott a gumi, igen is létezik nagyon sok teljesen újszerű használt gumi, mint például ezek is:


   



Annak jártam utána az idei szezonban hogy milyen a használt gumiabroncsokkal motorozni és mit bírnak

Bár a szezonom igen vegyes lett egy nagyon bosszantó elektromos hiba miatt. (Erről majd máskor mesélek) Az idei év elején direkt egy vegyes, használt, szép állapotú párost rakattam fel egy kedves ismerős jóvoltából (Pumigumi.hu) és rettentően figyeltem a választásnál arra is, hogy mikor és hogyan fogom használni. Külön cikket fogok írni arról is, hogy miért nem kimondottan párban tettem fel a gumikat… mert ettől is sokan félnek.

A kiszemelt abroncsok

Hátra egy Bridgestone Battlax S21 (DOT 3517) tehát 2017 35. heti abroncsot választottunk előre pedig egy (Dunlop Sportmax D211 (DOT 1110), tehát 2010.11. heti gumi került).

A gumikat nem kíméltem, bár az is igaz, hogy csak a saját tudásom szintjén tudtam feszegetni a határaimat. Ami bebizonyosodott, hogy ezek a gumik messze túlmutatnak egy hétköznapi motoros tudás szintjén, de mindent megtettem az ügy érdekében hogy a komfortzónámból kikerüljek. Természetesen nem sikerült zavarba hoznom a gumikat. Sokkal többet tudtak, mint amire szükségem lehetett valaha… Használtam hideg, esős, kissé hűvös osztrák hegyi szerpentinen és 30-35 fokos melegben, autópályán és városi körülmények között is.

  


Nézzük hát a számokat, hiszen erre kíváncsi mindenki

Az abroncsokat 99.600-as km állásnál szereltettem fel. A motorban jelenleg 110.400 km van, és bár ezen én magam is meglepődtem, de az első abroncs még mindig használható, pedig akárhogyan is számolom, ez 10.800 km. A hátsó abroncs nagyjából 2000-2500 km-el korábban lekerült a motorról. Jó, nem a kopás jelzőig lett használva, hanem gyakorlatilag szövetig, de összességében elmondható hogy az amúgy 3,8-3,6 mm profilmélységgel felkerült abroncsok melyek DOT számai alapján 2 illetve 9 évesek voltak, kényelmesen tudták teljesíteni azt az elvárt és biztonságos szintet, amit akár egy új abroncstól is el lehet várni.

A tisztán látás érdekében…

A használt abroncs nem ördögtől való dolog. Egyszerűen nem mindegy hogy honnan vesz az ember és mit. Bár ez az új abroncsra is igaz. Én személy szerint a továbbiakban is maradok a használt abroncsoknál, mivel évi 30-40E km-es futásteljesítmény mellett egyszerűen fájna annyi pénzt kiadni új abroncsokra. No meg a fiatalos vérmérsékletemnek köszönhetően az abroncsok közepe sajnos igen hamar meglapul így az új gumikat egy idő után már nem azért venném le, mert elkoptak, hanem azért, mert a szögletes kopása miatt már nem jó vele motorozni. Persze mondhatnám, hogy a gumi teljes felületét pillanatok alatt megeszem, de ez nem igaz. Sajnos a közúti használatban az esetek túlnyomó többségében a gumi közepét használom, mint ahogyan sokan mások is. Mivel itthon motorozom aránylag sokat, így egyszerűen nem adottak hozzá körülmények. Bezzeg az osztrákoknál… na, ott lehet koptatni a gumi széleit is a szuper minőségű kanyargós utakon. Egyébként még egy minőségi új (hátsó) abroncs sem bírt nálam 8-10.000 km-nél többet.

Tehát a matematika nyelvére lefordítva

Ha veszek úgy új gumit, ami ugyebár 100%-os és feltételezzük, hogy elmegy 10.000 km-t és ennek az ára pl hátsó 180-as méretben nagyátlagban 45-50 ezer Ft-ba kerül, addig egy kb 80%-os gumival el lehet menni „nagyjából” 8000 km-t, de a szőrszál hasogatók miatt legyen csak 7000 km, addig kevesebb mint felét költöttem rá 16-20 ezer Ft/db között. Tehát ha veszek kettő 80%-os használt gumit, akkor már rosszabb esetben is elmentem velük 14-15 ezer km-t és árban még csak akkor jön ki az egy új gumi ára „SEM”. Nálam így áll össze a matek, tehát az én gondolatmenetem alapján ez így NEKEM jobban megéri. Az árkülönbözetet pedig üzemanyagra költöm. 

De továbbra is leszögezném: Az ÚJNÁL nem létezik jobb, ez tény. A választást pedig mindenki döntse el maga.




Írta: Veleky Gergely