logo




Szelephézag állítás



Az időszakos szervizeken felül a szelephézag beállítása az egyik leggyakrabban esedékes karbantartási művelet. Elmulasztása esetén a motor egyre zajosabb lesz, a blokk ciripelni kezd, majd egy idő után a teljesítmény is érezhetően csökken. Ha nagyon sokáig nem ellenőrzik a szelephézagot, és az elmászik, akkor a szelepek nem zárnak rendesen, amitől a motor durrog, extrém esetben a szelepek és a dugattyú látja kárát az elmulasztott karbantartásnak.






Csavaros és lapkás vezérlés



Kétféle szelepállítási rendszer létezik. Az egyik a csavaros. Ezt főleg régebbi, kisebb teljesítményű, vagy alacsony fordulatú motoroknál alkalmazzák. Egyszerű megoldás, az állítás nem igényel semmilyen alkatrészt, csupán odafigyelést és szakértelmet. A másik a lapkás. Nagy teljesítményű, pörgős motoroknál csak ilyet találni. Ennél az a lényeg, hogy a szelepszárak és az őket böködő bütykök között kis fém lapkák találhatók, ezeknek a vastagsága szabja meg a szelephézag nagyságát. Állítás kizárólag ezeknek a cseréjével érhető el.





Lapkás szelepállítás



Egy 16 szelepes blokkban (mint pl. az CBR1000RR-é, vagy a GSX-R-é) 16 lapka található. Ha minden szelephézag állításra szorul, akkor mind a 16 lapkát cserélni kell. Ehhez ki kell mozdítanom a helyéről a vezérműtengelyeket, hogy hozzájuk férjek. Minden szelepnél megmérem a hézagot, megmérem a lapka vastagságát, és kiszámolom, hogy milyen vastag lapkára van szükség ahhoz, hogy a hézag jó legyen. Itt lehet egy keveset spórolni azzal, hogy ha a kivett lapkák között van olyan, ami pont akkora, mint ami egy másik szelephez kell, beteszem oda. Pótláshoz kizárólag gyári minőségű, edzett lapkákat szabad használni, olcsó gagyit, vagy utólag méretre köszörült szemetet nem tehetsz a motorodba!
Szelepet csak hideg motoron lehet állítani!!!



Mennyi ideig tart?



Ez függ attól, hogy mennyire nehéz hozzáférni. Van olyan motor, ahol szinte semmit sem kell leszedni egy szelepállításhoz (pl. XT600), de van olyan is, amit atomjaira kell szedni, hogy eljussunk a szelepekhez (pl. Bimota). Körülbelül 2-4 órával lehet számolni.



Forrás:motorszerelo.com